Agility

Agility är en fartfylld hundsport som går ut på att hunden med hjälp av sin förare ska agilityforcera en bana med olika typer av hinder på kortast möjliga tid. Det rör sig om såväl hopphinder i olika utföranden som tunnlar och balanshinder av olika sorter och slag.

Viktigt att tänka på innan man börjar träna agility är att försäkra sig om att man har en frisk hund. Mycket hoppande och klättrande sliter på lederna hos en hund som t ex har höftledsfel.

Börja därför inte träna för tidigt. Hunden ska vara färdigväxt innan den släpps in på agilitybanan, och se helst till att hunden också är höftledsröntgad innan träningen tar fart på allvar. Det går naturligtvis bra att träna tunnlar och dirigering tidigt om man vill tjuvstarta lite.   
 
När man tränar agility bör man precis som i andra inlärningssammanhang se till att skynda långsamt. En Tibetansk terrier lär sig fort vad du vill att den ska göra om du visar ordentligt, men för att hunden ska bli riktigt duktig krävs med tiden att den kan tänka självständigt och att den inte bara "springer med benen". Det är lätt att lockas till att ha för bråttom i sin träning, men tänk på att agility är så mycket mer än att hoppa och springa snabbt.

Det är också oerhört viktigt att komma ihåg att agility innebär en hel del stress för hunden. Om man tar det lugnt och lägger upp träningen på rätt sätt, utan att försöka pressa och hetsa hunden till mer fart än den har med sig helt naturligt inne på banan, är det en positiv stress som med tiden då hunden blir säkrare kommer omvandlas till snabbhet. Se till att träna i hundens takt. Det kommer du ha igen framöver.

Tänk också på att det blir stressande för hunden att träna hela banor i sträck. På träning bör man koncentrera sig på några få hinder i taget och träna säkerhet, framåtsändande och dirigering så att hunden klarar av att ta hindret från alla håll och kanter även när du inte precis vid sidan av den. Det här är mycket lurigare än att tillsammans springa som en tok på flera hinder i följd.

Var också noga med att ta rikligt med korta pauser så att hunden hinner andas ut och varva ner både i huvud och kropp. Då sitter lärdomarna bättre än om kroppen hela tiden är full med adrenalin och benen bara vill rusa iväg. Innan du börjar med att träna ska du tänka på att värma upp din hund så att den inte kommer in och börjar hoppa medan den fortfarande är kall i musklerna.

Ta en rask promenad och avsluta med att låta hunden gå i åttor eller kors mellan dina ben samt snurra runt åt höger och vänster innan du sätter igång så kommer kroppen igång och musklerna hinner bli varma. När du avslutar gäller detsamma igen fast tvärt om. Låt hunden få varva ner med en lugn promenad så att eventuell mjölksyra hinner transporteras bort från musklerna. Stretcha och massera. Då håller din hund längre.

Lycka till med träningen!

Text: Anette Therén för TTS